E Roma ani Evropa- Nabut prezentirime, thaj strukturaki diskriminacija

1326

Ko avutno lendo linko drabaren khi Makedonikani čhib bašhi i sasti resarin e Romengiri ani Evropa, lende thaj kedime reyultatoja save anlarena amen đji ko čačimos sa teleder so si hramome..  DRABAREN TELEDER

Гвендолин Алберт од ромската новинска портала РОМЕА пишува за моменталната клима за ромскиот народ во Европа и веќе тежок предизвик да ги направи земјите-членки да го вклучат ромското вклучување како приоритет.

Следејќи го зголеменото влијание на екстремно десничарските идеи и партии во ЕУ од последните избори за Европскиот парламент, бројни промени како одговор на тој притисок се предлагаат низ политичкиот спектар во предизборните избори следната недела. Една таква идеја е дека е крајно време кандидатите и другите јавни личности од ромско потекло јавно да ја прифатат нивната етничка припадност, наместо да изберат да не дискутираат за тоа со своите европски граѓани.

Членовите на ромското малцинство во Европа не се монолитички политички – а многу за жал сè уште живеат во услови на бездржавјанство, што им оневозможува да гласаат – но некои од оние што можат да гласаат се повеќе се фокусираат, во својот активизам и анализа, на јазот меѓу ветувањето на ЕУ и помалку ефективната (а понекогаш и чиста дискриминаторска) употреба која досега беше направена од нејзините фондови за социјална кохезија во однос на ромските граѓани на континентот. По неколкудецениската борба со ромското граѓанско општество, Европската комисија се чини дека се оформува како потенцијална сила за добро што се однесува до припадниците на ромското малцинство. Наредните избори ќе одредат дали тој тренд продолжува.

Вие не можете да купите еднаквост

Според извештаите на Ромскиот граѓански мониторпроизведени за Европската комисија од страна на Центарот за политички студии на Централноевропскиот универзитет (кој неодамна беше принуден да ја напушти Унгарија од страна на владата на Орбан), програмите на земјите-членки за финансирање на социјалната кохезија за интеграција на ромските заедници може да се класифицираат по две различни концептуални оски. Првата оска вклучува дали една земја им пристапува на ромските граѓани и на жителите преку објективот да ги чуваат своите права или дали им пристапува преку објективот на нивниот социоекономски недостаток – поради некоја причина, и двете од овие многу важни цели се концептуализирани како во спротивност меѓусебно . Втората оска е поврзана со тоа дали Ромите треба конкретно да бидат насочени кон програмите за социјална кохезија,

Додека Ромската рамка на ЕУ се обиде да ја водат политиката на земјите-членки, спроведувањето на стратегиите за интеграција на земјите-членки за ромските заедници во повеќето од нив е бескорисно политизирано – со други зборови, кога помошта што се смета за корист на Ромите ќе чини гласови, тоа има тенденција или да никогаш не тече воопшто, или да тече, но да биде цинично злоупотребено. Оние земји-членки кои добро ги интегрираат другите граѓани на ЕУ, вклучувајќи ги и ромските граѓани, имаат тенденција да ги исклучат сите такви лица од пазарот на трудот, јавните служби и социјалната помош. Освен тоа, земјите како што се Бугарија, Чешка, Грција и Унгарија речиси исклучиво ги користат само фондовите на ЕУ за да ги спроведат своите политики за вклучување на Ромите без да додаваат национални фондови или да направат долгорочни напори за промена на националната политика.

Ефикасно испраќање на бирократи и претставници на не-толку-суптилна порака дека додека ромската интеграција може да биде моментално во мода на ЕУ “, исто така, ќе помине”.

Според тоа, не е изненадувачки што Европската комисија, и покрај релативно големото влијание што го користеше преку ова финансирање, забележа значајни проблеми со континуитетот на националните политики за вклучување на Ромите. Исто така, започна постапка за прекршоци против Чешка, Унгарија и Словачка поради непочитувањето на Директивата за расизам на ЕУ за дискриминација и сегрегација на ромските деца во образованието од почетокот на нивните училишни кариери во сите тие земји.

Фактот дека Ромите официјално се признати од некои (но во никој случај не сите) земји-членки на ЕУ како национални малцинства, не значи дека претставниците на Ромите, исто така, се избираат во европска, национална, регионална или локална канцеларија во бројки насекаде во близина на пропорционално со големината од нивните заедници. Освен тоа, дури и да стане член на Европскиот парламент во раните 2000-ти години, не беше доволно, на пример, да се задржи членката на ромската заедница Викторија Мохачи безбедна од посебно антигипсистички смртни закани во Унгарија. На крајот ѝ беше доделена политичка азил од Канада минатата година . Навистина, мобилизацијата на антигипсистичките чувства е клучна за неодамнешниот демократски пад во таа конкретна земја-членка.

Членот на ромската заедница, Жељко Јовановиќ, директор на Канцеларијата за ромски иницијативи на  отворено општество , неодамна издаде внимателно разгледана жалба за ромските гласачи за да го олеснат своето влијание на изборите за Европскиот парламент. “Знаеме дека фондовите на ЕУ не драстично го подобрија животот на Ромите”, призна тој во едно неодамнешно мислење . “Но, тие се уште се повеќе од она што владите се подготвени да ги обезбедат од националните буџети. Европските избори би можеле да доведат до моќ на оние политичари кои едноставно ќе ги отсекоа средствата на ЕУ за Ромите, што значи дека воопшто немаше јавна поддршка за нашите заедници – со други зборови, ќе се вратиме на тешкотиите во 1990-тите. ”

Како преведувате “антициганизам”?

Ромската застапеност во Европскиот парламент досега се движи низ политичкиот спектар. Од лево, “Сојаја пост” на Шведската феминистичка партија го искористи своето време на функцијата за да изврши притисок за Комисија за вистината и помирувањето за историјата на антигипсизам во Европа. На десницата, заменик-претседателот на ЕП, Ливиа Јарока, од Унгарија, има тенденција да ги минимизира жалбите од ромските граѓани низ Европа за безброј начини на кои локалните и националните влади ги насочуваат за практики кои ги кршат нивните права.

Во меѓувреме, невладините организации со седиште во Брисел, како што е Европската канцеларија за информации за Ромите, започнаа кампањи за социјални медиуми на англиски јазик (#RomaPolitician, #RomaVoter и #RomaUseYourVote) за да се поттикне одѕивот на гласачите на Ромите. Овие пораки навистина можат да ја подобрат образованата ромска елита и нивните сојузници, но степенот до кој таквото охрабрување – или политичкото образование како такво – се филтрира до ромските граѓани кои се најлоши, е дискутабилно. Покрај тоа, како што покажуваат зголеменото присуство на ромските социјални медиуми на многубројни јазици во Европа, не постои сомнеж дека некои ромски гласачи, исто така, може да бидат во искушение да гласаат за непристојни кандидати чии платформи се врти околу хомофобични или други нелиберални чувства.

Конечно, одамна е аксиома на оние кои ги следат ромските прашања за кои веројатно има многу повеќе ромски политичари кои веќе се активни на сите нивоа на власта низ цела Европа, за разлика од нејзините граѓани кои се свесни. Антигипсистичката стигма поврзана со ромскиот идентитет го прави погоден за оние чии бои на кожата им дозволуваат да поминат како не-Роми за да го сторат тоа.

Сепак, плимата може да се сврти. Може да има многу повеќе политичари во Европа отколку да сфатиме кои се како Карлос Мигел, Португалски државен секретар за локални власти

кој има децениска кариера во служба на локалната власт за да привлече, кој не се двоуми да зборува отворено за својата етничка припадност, и кој ги охрабрува другите ромски кандидати да го сторат тоа. Во овој поглед, ќе биде интересно да се види дали политичарите кои биле доволно храбри за користење на #RomaPolitician во своите социјални медиуми за време на натпреварот за ЕП, на крајот ќе бидат попречени или помогнати да се идентификуваат како такви.

Гвендолин Алберт е активист за човекови права и сојузник на ромското малцинство. Таа живее во Прага, Република Чешка.

Текстот е преземен од следниот – Lendo linko  линк:https://www.hopenothate.org.uk/2019/05/17/europes-romani-minority-underrepresentation-and-structural-discrimination/?fbclid=IwAR39Qz3TJOE02oIutiosYkv42Nj_-mKUf0LvcL9b_KZJl4wLJLUVSygfKZ4

Hazri kerga:Roma Press